Om mig

Jag tycker det här med bloggar är så jävla fånigt. Som om världen inte existerar om inte jag skriver om den. Så här sitter jag i mitt elfenbenstorn och kliar mina svarta tangenter och väljer mellan självbedrägeri och hyckleri...

söndag 2 november 2008

Til there was you

Eller hur det nu stavas, så bra är den inte.

I alla fall så har jag hunnit med en snabb tripp till Stockholm. Fru och barn åkte upp i torsdags, till underbarabarnmässan i sagda stad, och jag kom efter på fredagen. Ja, det var rätt intressant förresten, jag har vabbat fyra av fem arbetsdagar denna vecka så fredagen vart lite av en antiklimax som enda riktiga arbetsdag. Det har varit lovvecka också så det har inte varit några skolbarn att irritera sig över. Så en bra dag att jobba.

Sen åkte jag upp, via tåg. Det började bra, men strax efter kolbäck var det tvärstopp. Det var inte SJ:s fel trots allt, det var obehöriga i spåret och polisen var tvungna att ingripa.

Att komma en timme sent till stockholm när klockan börjar närma sig 22 är inte så kul men va fan, nu var jag ju där.


Dan därpå gick vi inte på mässan. Anna hade redan vart där och jag... ville inte. Så vi tog med barnen på junibacken istället. Det är alltså typ ett... tjae... sagoaktivitetshus? Det finns ett sagotåg där man får se små tablåer ur Astrid Lindgrens värld, där finns Villa Villekulla som man får leka i, där finns ett sagotorg att leka på och där finns en bokhandel. Där finns också ett utrymme för tillfälliga utställningar, just nu var det Elsa Beskows värld som ett stort lekland.
Jag kan inte säga att jag överentusiastiskt kan rekommendera alla att åka dit, tyvärr. Nu ska det sägas att det var extra mycket folk när vi var där, lovvecka liksom. Men ändå, det var tämligen rörigt, ingen bra skyltning, ont om personal (Jag vet att föräldrar ska kunna ta hand om sina barn men lite info ska man väl kunna få) och lite för dyrt för vad jag mest uppfattade som en något mer hightechversion av barnens hus i töreboda. Fan vet om inte det stället var roligare för barnen.

Nä, allt var väl inte fel så, sagotåget var jävligt bra och tanken var god men de var definitivt inte anpassade till att ta mycket folk på en gång. Så ska vi dit igen då ska vi vara mentalt förberedda... Bokhandeln var välsorterade men svindyr! Tror dom inte det finns bibliotek eller näthandel längre?

Tåget hem var i alla fall i tid.

Idag har jag bakat pepparkakor. Det skulle varit med barnen men robin och kim tröttnade rätt snart så jag fick baka klart skiten själv. Men nu doftar det jul i lägenheten. Det är faktiskt inte helt fel ska jag säga. Så, nu ska jag lyssna på nat king cole och klä på barn.

5 kommentarer:

Sarha sa...

Men du, spårvagnsmuseet i stockholm är the shit när det kommer till barn, vad jag minns är det gratis inträde eller kostar typ 40 kr/vuxen och så får barnen leka i riktiga spårvagnar. Dessutom finns det ett minitåg som man kan åka i om man får palts och det får man är inte liten... Ett tips til nästa gång, det ligger vid Slussen nånstans.

Evil Runar sa...

Jag vet var det ligger, du kan väl inte tänka dig att JAG inte känner till det? Men jag är tveksam om jag skulle kalla det barnvänligt...

Sarha sa...

En kursare uppe i stockholm praktiserade där och gjorde i ordning ett rum där, jag såg det dock aldrig men enligt honom så blev det bra och kidsen gillar det, jag vet inte, jag har inte hittat dit och jag har inga barn. Jag läste en krönika i DN av en journalist som hade spårvagnsmuseet som barntips, sedan dess har jag inte ens varit småsugen på att gå dit, barnvänliga ställen skrämmer mej.
Men det är klart att jag är säker på att du känner till det, där är ju liksom tåg.

Ett annat tips på super barnvänligt ställe är att tekniska museet har fri entré på onsdagskvällarna (tror jag). Om man är där uppe på en onsdagskväll alltså... :P För allt är bättre än Junibacken... typ...

Evil Runar sa...

Jag tror inte du behöver oroa dig, tro mig på mitt ord att det är ganska värdelöst för dom som inte är intresserade.

Tekniska? Ja, kanske. Men det ska vara för större barn.

Om barnvänliga ställen skrämmer dig så kan jag varmt rekommendera sjöfartsmuseét i götet. Men det beror på... ska det vara kul också?

Sarha sa...

jag vet att tekniska ska göra en satsning på riktigt små barn, alltså under ett år, men det är i planeringsstadiet så det tar väl minst två år eller så tills det är klart och då har ju de små barnen som är små nu växt upp, men det kanske nåt för framtida planerade barn? :P