Om mig

Jag tycker det här med bloggar är så jävla fånigt. Som om världen inte existerar om inte jag skriver om den. Så här sitter jag i mitt elfenbenstorn och kliar mina svarta tangenter och väljer mellan självbedrägeri och hyckleri...

söndag 11 januari 2009

Tell me why

Fördelen med att välja titlar slumpvis är ju att man inte behöver bekymra sig för att de måste ha nåt med texten i sig att göra. Nackdelen är exakt densamma.

Jag har precis läst färdigt John Ajvide Lindqvists senaste, "människohamn". Det gör att jag nu läst samtliga. Personligen tycker jag att han är en fantastisk författare som verkligen får det övernaturliga och sällsamma att verkar fullständigt naturligt. Det gäller samtliga böcker och den här är inget undantag. Det sällsamma och obehagliga är så tung förankrat i den "riktiga" världen att det nästan blir mer skrämmande än om de varit självlysande skepnader i vitt. Jag menar... här snackar vi två spöken som åker flakmoppe, knivskär folk, bränner upp hus och citerar The Smiths.

Jag kan bara säga: Läs böckerna. Jag garanterar att det kommer vara värt det även om ni hatar dem och vill bränna upp dem efteråt.

I övrigt har Lindqvist skrivit "Låt den rätte komma in", "Hanteringen av odöda" och "Pappersväggar" som är en novellsamling.

Inga kommentarer: