Om mig

Jag tycker det här med bloggar är så jävla fånigt. Som om världen inte existerar om inte jag skriver om den. Så här sitter jag i mitt elfenbenstorn och kliar mina svarta tangenter och väljer mellan självbedrägeri och hyckleri...

lördag 12 mars 2011

4 och lägesrapport

Innan vi går vidare vill jag bara säga att min karaktär slagit i botten denna vecka. Ätit för mycket och tappat kontroll. Och idag och igår har jag svullat som fan. Nå, på måndag börjar vi om. Det är ingen mening att vara drastisk och överträna. Mer sallad från måndag, bara.

4. Flower - Eels.

Eels första platta Beautiful Freak är en av få skivor jag verkligen kan lyssna på rakt igenom i princip varje gång, så bra tycker jag den är. Den handlar om att vara utanför, och också (fast den försöker dölja det) till viss del om att vilja vara utanför. Skivan är full av salta låtar, Novocaine for the soul, not ready yet, guest list, your lucky day in hell etc... men flower är min favorit. Den börjar med samplad kör och mandolin, och sen kommer väl i princip bas och trummor till, men det är nog allt. Texten är mycket lämpad för självömkan, i princip är det det den handlar om, och är en beskrivning av hur förlamande denna känsla är. "turn the ugly light of god, I want to feel the night, everyday it rains down on me, donät you think taht I know?". Samtidigt som låten verkligen är att vältra sig i sina egna spyor så finns där också en uppåtstigande rörelse, som om låten ändå kan hitta kraft och resa sig ur sin situation. Jag brukar i alla fall använda den så, och hittils har det funkat. Låten avnjutes bäst i ett mörkt rum, liggandes på golvet med slutna ögon och armarna korsade över bröstet.

Inga kommentarer: