Om mig

Jag tycker det här med bloggar är så jävla fånigt. Som om världen inte existerar om inte jag skriver om den. Så här sitter jag i mitt elfenbenstorn och kliar mina svarta tangenter och väljer mellan självbedrägeri och hyckleri...

tisdag 4 januari 2011

sockerfritt?

Äh, jag kan lika gärna försöka skriva om nåt roligare. Chansen är väl större att nån kommenterar det...;)

i alla fall så har jag och anna, under influensen av några vänner, beslutat oss för att dra ner på socker. Ingen läsk, godis, kakor, saft, vetebrö eller liknande under veckorna, och välja alternativen med minst socker i butiken.

Dock har vi inte valt bort lördagsgodis och fredagsmys. Visst, det är väl inte bra, men det är ändå bättre. Så på fredagskvällar och lördagar är det fritt fram för godis (1 hg/barn, 50 g/vuxen) saft (funlights jordgubb ska visst va okej), läsk (light, till min stora förtret...) och även socker i kaffet. Jag är inte helt glad för den utvecklingen, jag är nämligen lite sur för att det faktiskt går att dricka kaffe utan.... Jag har ju gett mig den på att vissa saker inte är värda att leva livet utan, och kaffe med socker är en av dem. Men vi får se, som vanligt.

Hur går det hittils? Ja, det är väl för tidigt att säga. Men det känns inspirerande! Och det är alltid en god sak.

Det som är grejen är att vi försöker kombinera GI med att inte köpa saker med tillsatt socker. Och hittils har jag till min stora glädje konstaterat att såväl pommes som fiskpinnar och ost inte innehåller socker.Där försvann en del ångest, för jag och anna är beroende av halvfabrikat. Ja, jobbar man hela dagarna... till sist försvinner orken att "laga" mat. Då är det bra att ta fram nåt ur frysen som faktiskt är ok. Fast har nån en annan åsikt så är jag intresserad!

5 kommentarer:

riksomengris sa...

sju liter chili, sen är maten bestämd en vecka framåt!

Karin sa...

Bra jobbat! men både fiskpinnar och pommes är väl en big no-no då det kommer till GI?

Evil Runar sa...

Ja, det är det nog, men vi satsar på en hemsnickrad variant. Hellre än att tvinga på barnen sånt de ändå inte kommer äta (vilket är ett rätt fånigt argument jag vet) så försöker vi äta det vi brukar men öka mängden grönsaker.

/Thildisen sa...

Hejaheja! Jag är imponerad av erat krafttag! =)

Evil Runar sa...

Man tackar! Jag ska väga mig imorgon... så får vi se om det gett nåt.