Om mig

Jag tycker det här med bloggar är så jävla fånigt. Som om världen inte existerar om inte jag skriver om den. Så här sitter jag i mitt elfenbenstorn och kliar mina svarta tangenter och väljer mellan självbedrägeri och hyckleri...

tisdag 30 september 2008

Taxman

Den ekonomiska krisen har börjat sätta sig på mina nerver, sen jag råkade läsa Jonas Stael von Holsteins krönika i Metro i förra veckan. Den hade vissa intressanta åsikter om de idiologiska skälen till världens utseende som jag väl inte riktigt håller med om och att det vore så hemskt att den ekonomiska makten flyttas från USA till Peking är väl inte en katastrof. Men en sak sa han som faktiskt oroar mig.

Det går ju inte att förneka att industrivärldens låglöneländer i stor del ligger i öst. Om de får det ekonomiska ledbandet, vad har då väst, med sina iaf betydligt bättre, men kostsammare löne- och skyddssystem att sätta emot? Inget, om man ska kunna behålla lönsamhet som social trygghet. Risken finns alltså för massarbetslöshet en masse och med tanke på den växande högerextremismen så är jag lite rädd att vi snart har Neuropa här. Sen kan jag ju ha fel också.

Och det är ju inte säkert att effekten blir sån. Jag menar... en ny ekonomisk kris kan ju leda till revolution i låglöneländerna för sociala förbättringar. Och det är väl bättre att arbeta för DET än att sänka lönerna och standarden här, eller?

Hmm... det här känns väl djupt för att komma från mig. Och inte speciellt vettigt heller. Äh, jag är ju bara taxichaufför.

2 kommentarer:

Karin sa...

Bara så att du vet har jag oxå börjat blogga, vilket innebär att du måste länka till mig OCH ständigt läsa min blogg och komma med kommentarer så att jag får känslan av att någon läser min blogg :)http://konstlosakontemplationer.blogspot.com/

Anonym sa...

jo men taxichaufförer är ju allvetande enligt Rally