Om mig

Jag tycker det här med bloggar är så jävla fånigt. Som om världen inte existerar om inte jag skriver om den. Så här sitter jag i mitt elfenbenstorn och kliar mina svarta tangenter och väljer mellan självbedrägeri och hyckleri...

fredag 17 oktober 2008

I'm looking through you

Jag hade först bara tänkt skriva om det irriterande med att komma på bra saker att ta upp i bloggen ena dagen för att sedan, när man faktiskt sitter vid datorn, ha glömt allt. Det är irriterande men så råkade jag kasta en blick i en kvällstidning. Att Katrin ex-schulman är programledare för idol och lyckats reta upp hela sverige är en gammal nyhet. Att folk på TV4 vill att hon ska sluta för att hon kallat Markus Birro för aggrofyllo är något nyare. Men jag ska inte gå in på den debatten, för det slog mig en sak. Tydligen rök Markus och Katrin ihop i tv4 debatt, sen förolämpade hon honom i sin blogg.

Det är otroligt vad bloggen gjort för alla människor som inte riktigt kan uttycka sig! Vad jag menar är, Katrin kan/vågar inte säga detta till Markus Personligen. men skriva ner det kan hon göra och därigenom visa världen vad hon tycker. Linda Skugge lär tydligen lida av samma sak, har ni sett en intervju med henne förstår ni kanske, hon är fruktad eftersom hon i princip aldrig svarar på några frågor. Men i bloggen flödar hennes tankar fritt. Vet ni vem som nyttjade samma princip? Jo, AUGUST STRINDBERG! Att han baserade sina pjäskaraktärer på verkliga personer är ganska känt, han lär till och med ha spänt ögonen i en antagonist och sagt "Vi möts i min nästa pjäs". Om han i verkligheten inte kunde få något vettigt sagt eller vinna några strider så kunde han i pjäsens form klä av vem som helst utan att de hade en chans att säga emot!

Bloggen har givit hela världen en chans att göra som strindberg! Vem bryr sig om ordentligt undergrävda argument, eller retorisk finess? I bloggens form kan du slå folk i skallen hundra gånger om utan att någon ens hunnit läsa den andres tankar. Svindlande, vilka debatter vi kommer att få!

Ytterligare ett argument för att bloggen är det perfekta vapnet för folk som inte kan prata är detta: Özz Nüjen lär tydligen ha konfronterat Alex Schulman efter att han pratat skit om Stockholm Live i sin blogg. Schulman hade tydligen svårt att stå för det han skrivit när han stod öga mot öga med sitt offer.

Jag har inget bra slut. Så det får bli här, helt utan slutkläm. Ingen bra retorik, men väldigt bloggigt!

Inga kommentarer: