Om mig

Jag tycker det här med bloggar är så jävla fånigt. Som om världen inte existerar om inte jag skriver om den. Så här sitter jag i mitt elfenbenstorn och kliar mina svarta tangenter och väljer mellan självbedrägeri och hyckleri...

fredag 8 maj 2009

en regnig dag som denna

gör man insikter som avsevärt underlättar ens planerade kväll.

Dessutom är det en dag perfekt gjord för en Stieg Trenter-deckare. För alla som på något sätt är deckarvänner så är det ett måste att läsa honom. Han var verksam i pusseldeckargenren, från 1943 till 1967. Från 1944 och framåt så var hans problemlösare fotograf Harry Friberg. Trenters absolut bästa böcker är de från 1944 och fram till ca 1960. Sen fick han slut på bra idéer, men det som gör Trenter till ett måste är hans språk, vilket är en god inblick i stockholmsslang från 50-talet men också hans miljöskildringar. Trenter målar med ord, och stockholm har aldrig varit vackrare än i hans prosa. Han har också åstadkommit ett stort antal riktigt bra deckare. Och kan man bara köpa kvinnosynen (böckerna är trots allt 60 år gamla) så hittar man en författare som är vad Björn Hellberg drömmer om att vara.

Dagens låt är Frontier Psychiatrist med The avalanches. Världens bästa video och en otroligt kul låt. Den inledande samplingen är från den klassiska filmen polyester för övrigt. Filmat i odeurama...

3 kommentarer:

Sarha sa...

Åh, "Polyester"! John Waters får mej dock alltid att tänka på Todd Solondz av nån anledning...

Evil Runar sa...

Och eftersom jag inte vet vem det är så kan jag bara säga Bläff!

Sarha sa...

Han gör filmer... "Storytellning", t.ex.