Om mig

Jag tycker det här med bloggar är så jävla fånigt. Som om världen inte existerar om inte jag skriver om den. Så här sitter jag i mitt elfenbenstorn och kliar mina svarta tangenter och väljer mellan självbedrägeri och hyckleri...

tisdag 19 maj 2009

väl formar den starke med svärdet sin värld

Och jag undrar om diktaren menar just att han gör det väl i betydelsen bra eller om han menar "formerar världen med svärdet? Ja... det gör han väl?"

Betydelsen av ord, vad folk läser in i ett ord är onekligen rätt kul. Läser man språkspalten i SLA får man sig till livs en ondgörning över hur ungdomen av idag luckrar upp språket. Det klassiska är ju användandet av ordet typ men det finns en del annat också.

Men det är egentligen inte det jag tänkte säga. Det är så att det går en tös på Robins dagis som heter Babylon. Hennes föräldrar är inte hiphopare och de bör inte heller vara kristna. Och dom vill inte att ungen ska gilla reagge. Vi kan citera fattaru "Så vi smider planer om att riva babylon" eller Governor andy "Dom kan inte tona ner våran reaggeprofil... nej babylon kan aldrig nånsin tona ner...". Den babyloniska fångenskapen vet jag inte var man hittar i bibeln men jag vet att man hittar detta i uppenbarelseboken, kap 17:5 : Och på hennes panna var ett namn skrivet, en hemlighet: det stora babylon, moder till alla skökor och skändligheter på jorden".

Alltså, jag vill inte påstå att jag finner det lustigt men det är onekligen fascinerande vad man kan hitta. Och angående reagge, det finns en låt till så jag kommer att tänka på, nämligen den här:

Inga kommentarer: