Om mig

Jag tycker det här med bloggar är så jävla fånigt. Som om världen inte existerar om inte jag skriver om den. Så här sitter jag i mitt elfenbenstorn och kliar mina svarta tangenter och väljer mellan självbedrägeri och hyckleri...

tisdag 27 maj 2008

Nu ska vi vara snälla

Alltså, jag brukar sällan ge mig in i polemik om politiken. Jag gillar inte vad som sker, men jag inser att jag är en kvarleva från en svunnen tid. Alltså tiger jag och lider och satsar på barnen. Men försvarspolitiken verkar lite småkonstig. Jag menar, ska vi nu HA ett försvar så måste det väl kunna göra nåt, annars blir det med Sverige som med mig när jag spelar Warcraft. Jag får spö, även av datorn!

Nå, efter denna korta och kärnfulla inledning ska jag komma på kärnpunkten. Och den är att Karl-Gerhard fanimej var rejält före sin tid.

Ni ska få höra andra versen på en klassisk kuplett, och säg mig sen att det inte stämmer.

När hela världen offrar miljon på miljon
på krut och kanon har Sveriges nation
blott en försvarsminister men inget försvar
Den flotta vi har man indrar och spar
försvarskommitionen ett praktverk gett ut
med följande visa beslut:

Vi ska inte tala om Bofors och Krupp
ty nu ska vi vara, nu ska vi vara snälla
Vi var inte med när som krutet fanns upp
och tror inte det kan, tror inte det kan smälla
Om fienden kommer från luften till oss
så gömmer vi oss och då kan han ej slåss
och hjälper ej det får vi sjunga förståss
att nu ska vi vara, nu ska vi vara snälla

Från ca 1936, så Krupp som krigsindustri är väl inte SÅ aktuellt, men ni fattar...

Inga kommentarer: